Inloggning via Google, Microsoft eller Windows Authenticator
Om du saknar e-legitimation kan du logga in via metoden Google eller Microsoft Authenticator. Det fungerar i samtliga länder och är ett bra alternativt inloggningsätt om man som användare inte har e-legitimation eller har svårt att ta emot engångslösenord via mobiltelefon.
Inloggning med sk. Authenticator kräver att användaren fått funktionen aktiverad i Flow och att man laddar ner en app till antingen en telefon eller surfplatta. Appen genererar engångslösenord som du använder tillsammans med ditt personnummer eller e-post för inloggning.
Hur gör jag för att få funktionen aktiverad?
Kontakta någon i ditt kontaktteam på Grant Thornton som ser till att detta aktiveras på din profil.
När funktionen är aktiverad skickas ett mail från avsändare Grant Thornton (Ämne: Granthornton - Aktiveringsmail) till din e-postadress med en länk till en QR-kod som du använder för att aktivera ditt konto i Authenticator appen.
OBS! Länken har begränsad giltighetstid, vilket är 14 dagar från mottagandet och fungerar bara att klicka på en gång. Om koden blivit ogiltig så be din kontaktperson aktivera en ny för dig.
Exempel på hur en QR-kod ser ut (exemplet ska inte skannas).
Läs sen vidare på lämpligt avsnitt nedan
Iphone/Ipad
Sök fram och ladda ner Google eller Microsoft Authenticator i App Store. (Gäller det återaktivering av konto så radera gärna det gamla innan det nya aktiveras). Öppna appen och aktivera ditt konto genom att:
Android
Sök fram och ladda ner Google Authenticator i Google Play. (Gäller det återaktivering av konto så radera gärna det gamla innan det nya aktiveras). Öppna appen och aktivera ditt konto genom att:
Nästa gång du ska logga in så hittar du i appen en sexsiffrig kod som du använder dig av på inloggningssidan. Varje kod i appen byts ut var 30:e sekund men fungerar för inloggning i 15 minuter efter att den har försvunnit i appen.
Windows phone
Sök fram och ladda ner Microsoft Authenticator i Windows Phone Store. Öppna appen och aktivera ditt konto genom att:
Nästa gång du ska logga in så hittar du i appen en sexsiffrig kod som du använder dig av på inloggningssidan. Varje kod i appen byts ut var 30:e sekund men fungerar för inloggning i 15 minuter efter att den har försvunnit i appen.
Hur gör jag för att få funktionen avaktiverad?
Om du inte längre vill ha funktionen aktiverad så kontaktar du din kontaktperson på Grant Thornton som ser till att avaktivera funktionen.
Vad händer om jag förlorar min telefon eller surfplatta?
Om du skulle förlora din telefon eller surfplatta eller skaffa en ny som du vill använda för att logga in med så kontaktar du din kontaktperson på Grant Thornton som ser till att skicka ut en ny kod för att aktivera ett nytt konto.
Sen är du inloggad och kan välja företag och tjänst för att börja arbeta.